W sobotę 9 kwietnia w Warszawie odbyło się szkolenie z gier i aplikacji Javascriptowych w sieciach społecznościowych. Spotkaliśmy się w siedzibie GG Network (Gadu-Gadu), a szkolenie poprowadził Michał Budzyński, programista Javascript pracujący w tejże firmie. Naszym zadaniem było stworzenie od zera multiplayerowych warcabów.

szkolenie gg

Michał we wstępie opowiedział o kilku ciekawych projektach realizowanych w Javascripcie, także tych dużych z milionowymi budżetami (zynga, aves engine, rocket engine, ovi maps). Mieliśmy także dość intensywną dyskusję z programistami Java na temat ich opinii o niedoskonałości języka Javascript. Po tym skupiliśmy się już na projekcie, który tego dnia mieliśmy zrealizować: warcaby z planszą wygenerowaną jako tabela w drzewie DOM, z pionkami rysowanymi na Canvas oraz komunikacją poprzez Web Socket. Było trochę teorii o tworzeniu gier, a także o przydatnych elementach języka Javascript, następnie rozpoczęliśmy programowanie.

Niestety trochę za bardzo skupiliśmy się na pierwszych etapach tworzenia naszej gry, przez co godzinę czy dwie przed końcem byliśmy w połowie pierwotnego planu. Z tego powodu moja wersja warcabów (ze wsparciem Piotrka, bo rano ciężko mi się myślało) skończyła się na etapie obsługi ruchu pionkami (a i to nieskończone), a do bicia pionków bądź wersji online na dwie osoby niestety nie doszło. Zresztą to, co wrzuciłem na serwer ciężko nazwać działającą wersją - jest tylko po to, żeby pokazać o co mniej więcej chodziło. Nie doszliśmy niestety do głównego wątku, czyli integracji naszych tworów z portalami społecznościowymi GG i Facebook. Mam nadzieję, że będziemy mieli jeszcze okazje, by razem poprogramować i doprowadzić projekt do końca.

Po więcej informacji z warsztatów zapraszam do wpisu Michała, a także jego repozytorium z finalną wersją warcabów. Do tego wszystkiego jest jeszcze jego prezentacja z warsztatów, a więc jeśli chcesz się dowiedzieć co Cię ominęło, masz na to dobrą okazję. Za to należą się brawa, bo rzadko się zdarza, żeby dzień po spotkaniu wszystkie materiały były już dostępne.

Podsumowując warsztaty z całą pewnością mogę stwierdzić, że warto było wziąć w nich udział. Michał jest świetnym specjalistą w swojej dziedzinie i bardzo dobrze poprowadził to spotkanie. Bawiliśmy się świetnie, a w międzyczasie w kilka godzin stworzyliśmy całkiem niezłą grę w Javascripcie, prowadzący oczywiście pomagał w razie problemów.
Organizacja także stała na wysokim poziomie, dostaliśmy nawet lansiarskie certyfikaty uczestnictwa w szkoleniu. Wspominałem już, że w czasie trwania szkolenia mieliśmy do dyspozycji napoje i strawę, a na obiad dostaliśmy darmową pizzę? Dzięki!